[English translation below]

Jelma van Amersfoort speelt luit vanaf de jaren '90, en studeerde bij Hugh Cherry en Fred Jacobs in Amsterdam, aangevuld met masterclasses bij Robert Spencer, Nigel North en Christina Pluhar.

Ze speelt de laatste jaren free lance luit en theorbe bij verschillende barokensembles en projecten, zoals de Utrechtse Domcantorij, bij Zomerzang o.l.v. Erik van Nevel, kamerkoor Frascanti, en bij Cappella Pratensis. Jelma nam deel aan CD-opnames van muziek van Salomone Rossi met het Franse ensemble Hypothésis, en speelt regelmatig de obligate luit-partij in J.S. Bach's 'Johannes Passie' en 'Trauerode'. In juni 2010 speelde Jelma theorbe met het Nieuw Ensemble, in Klaus Huber's 'Miserere Hominibus', in het Holland Festival. Ze verzorgt ook regelmatig korte luit solo optredens bij exposities of lezingen.

Jelma van Amersfoort speelt op dit moment op een 8-korige luit naar Venere, een 14-korige 'liuto attiorbato' naar Cristoforo Choc, en een theorbe naar Matteo Sellas. Al haar luiten zijn gebouwd door
Martin de Witte, in Den Haag.

luit Choc voorkant Luit Choc achterkant

foto's: Martin de Witte

Jelma van Amersfoort studied the lute with Hugh Cherry and Fred Jacobs, and participated in masterclasses with Nigel North, Robert Spencer and Christina Pluhar. She is a free-lance contributor to various Baroque and Renaissance ensembles, such as the Domcantorij, Kamerkoor Frascanti, Cappella Pratensis and Phoenix Kamerkoor.

She played on CD-recordings by the French ensemble Hypothésis, and regularly performs the obbligato lute parts in J. S. Bach's 'St John Passion' and 'Trauerode'. In 2010 Jelma played theorbo with the Nieuw Ensemble in the Holland Festival, in Klaus Huber's piece 'Miserere Hominibus'. This performance was broadcast live on Dutch national radio.

Jelma met luit

foto: Ben Stuyts